Opaziti nadarjenost v otroku
pomeni priklicati želod v rast,
mu podariti življenje.
(James Hillman)
OPREDELITEV NADARJENOSTI
Nadarjeni učenci so po Zakonu o osnovni šoli (11. člen ZoOŠ) učenci, ki izkazujejo visoko nadpovprečne sposobnosti mišljenja ali izjemne dosežke na posameznih učnih področjih, v umetnosti ali športu. Šola tem učencem zagotavlja ustrezne pogoje za vzgojo in izobraževanje tako, da jim prilagodi vsebine, metode in oblike dela ter jim omogoči vključitev v dodatni pouk, druge oblike individualne in skupinske pomoči ter druge oblike dela.
Aktivnosti v zvezi z nadarjenimi učenci vodi svetovalna služba v sodelovanju z učenci, s starši, z razredniki in učitelji.
Delo z nadarjenimi učenci
Načrt dela
Načrt dela z nadarjenimi učenci 2024-2025
Načrt dela z nadarjenimi učenci 2023-2024
Načrt dela z nadarjenimi učenci 2022-2023
Realizacija
Realizacija dela z nadarjenimi učenci 2023-2024
Realizacija dela z nadarjenimi učenci 2022-2023
Realizacija dela z nadarjenimi učenci 2021-2022
KONCEPT ZA ODKRIVANJE IN DELO Z NADARJENIMI UČENCI V OSNOVNI ŠOLI
Koncept opredeljuje
1. ZNAČILNOSTI NADARJENIH UČENCEV
Miselno-spoznavno področje razvito divergentno mišljenje (fleksibilnost, originalnost, fluentnost) razvito logično mišljenje (analiza posploševanje, sposobnost sklepanja) nenavadna domišljija natančnost opazovanja dober spomin smisel za humor | Učno-storilnostno področje široka razgledanost visoka učna uspešnost bogato besedišče hitro branje spretnost v eni od umetniški dejavnosti motorična spretnost in vzdržljivost |
Motivacija visoke aspiracije in potreba po doseganju odličnosti radovednost raznolikost in močno izraženi interesi vztrajnost pri reševanju nalog visoka storilnostna motivacija uživanje v dosežkih | Socialno in čustveno področje nekonformizem močno razvit občutek pravičnosti neodvisnost in samostojnost sposobnost vodenja in vplivanja na druge izrazit smisel za organizacijo empatičnost |
2. ODKRIVANJE NADARJENIH UČENCEV
Odkrivanje nadarjenih učencev je strokovno zahtevno opravilo. Poteka v treh stopnjah.
A) EVIDENTIRANJE UČENCEV
Prva stopnja je evidentiranje učencev, ki bi lahko bili nadarjeni. Ta poteka na osnovi različnih kriterijev brez testiranj ali uporabe posebnih ocenjevalnih pripomočkov:
– učni uspeh: učenec dosledno izkazuje visoke učne dosežke
– dosežki: izjemni dosežki pri likovni, glasbeni, tehnični, športni vzgoji in drugih dejavnostih
– učiteljevo mnenje, ki si ga je o učencu oblikoval med vzgojno-izobraževalnim procesom
– tekmovanja: udeležba in dobri rezultati na regijskih in državnih tekmovanjih,
– hobiji: trajnejše aktivnosti, za katere ima učenec močan interes in v katerih dosega nadpovprečne rezultate
– mnenje šolske svetovalne službe
V skupino evidentiranih učencev so izbrani učenci, ki izpolnjujejo vsaj enega od navedenih kriterijev.
B) IDENTIFIKACIJA UČENCEV
Druga stopnja je identifikacija nadarjenih učencev, ki zajema poglobljeno in podrobnejšo obravnavo evidentiranih učencev in vključuje merila:
– ocena učiteljev (ocenjevalne lestvice nadarjenosti)
– test sposobnosti (Ravenove progresivne matrice)
– test ustvarjalnosti (Torrancev test ustvarjalnosti)
Kot nadarjeni so identificirani tisti učenci, ki so vsaj na enem od kriterijev dosegli rezultat, ki sodi med 10 odstotkov najboljših.
C) SEZNANITEV IN MNENJE STARŠEV
Seznanitev in mnenje staršev je zadnja stopnja odkrivanja nadarjenih, ko svetovalna služba skupaj z razrednikom seznani starše, da je bil njihov otrok spoznan za nadarjenega in pridobi tudi njihovo mnenje o otroku. V vseh stopnjah pridobivamo pisno soglasje in mnenje.
3. PREDLAGANE OBLIKE DELA Z NADARJENIMI UČENCI
|
|
ZAKLJUČEK
Bodimo pozorni in ne dovolimo, da bi bili nadarjeni učenci spregledani.
Skupaj s starši moramo tem učencem omogočiti, da začutijo, prepoznajo, razumejo in razvijajo nadarjenost ali specifičen talent.
Skupaj jim lahko ponudimo optimalne pogoje za razvoj in delo. Le tako bodo vzklili in dosegali presenetljive rezultate.
Sodelovanje s starši je za odkrivanje in delo z nadarjenimi posebnega pomena. Nadarjenost se pogosto povezuje s specifičnimi značilnostmi, ki jih okolje težko razume ali sprejema. Prav zato so lahko nadarjeni učenci hitro spregledani.
Nadarjeni učenci potrebujejo bogato, raznoliko ter kompleksno učno in delovno okolje, saj jih začne vsakdanjost in ponavljaje dejavnosti hitro dolgočasiti. Zato so za delo z nadarjenimi učenci potrebna tudi dodatna finančna sredstva. Šola namenja dodatna sredstva za delo z nadarjenimi učenci iz dodatnega programa občine. V šoli deluje tudi Šolski sklad, ki v okviru razpoložljivih sredstev pomaga pri nabavi specifičnih učnih pripomočkov in knjižnega gradiva. Pomaga tudi s sofinanciranjem vstopnin in prevoznih stroškov (raziskovalni tabor, Hiša eksperimentov …).
Nada Druškovič,
koordinatorica za delo z nadarjenimi učenci