Z letošnjim fotografskim natečajem in razstavo, ki sledi, se vključujemo v projekt DEKD in TKD. Vseevropska tema 35. Dnevov evropske kulturne dediščine in 13. Tedna kulturne dediščine je arhitektura, ki v Sloveniji poteka pod geslom »Zidovi naše preteklosti, temelji naše prihodnosti«. OŠ Kajetana Koviča Poljčane ima pri aktivnostih strokovno podporo Slovenskega konservatorskega društva in Zavoda za varstvo kulturne dediščine Slovenije.
Vsaka stavba ima svojo zgodbo – od skromnega skednja do velike cerkve, od kovačije do šole. Za zidovi iz lesa, kamna ali opeke so skriti spomini na ljudi, ki so tam živeli, delali, se učili in gradili skupnost. Stavbe so priče preteklosti, nosilke zgodb, identitete in vrednot, ki so oblikovale nas, naš kraj in naš način življenja.
Če te stavbe ohranimo, gradimo temelje za prihodnost – prihodnost, v kateri spoštujemo delo naših prednikov, skrbimo za prostor in se zavedamo, da je dediščina naša skupna odgovornost. Nekatere od stavb, ki smo jih videli, več ne stojijo, druge so povsem predrugačene. Nekatere stavbe bodo morda kmalu podrli. A če jih opazimo, fotografiramo in o njih kaj izvemo, zapišemo, ostanejo žive – v naših zgodbah, spominih in fotografijah. Morda niso najlepše, najrazkošnejše. A so del kraja, del ljudi in del nas.
Zato je vaša naloga pomembna: v sedanjosti ujeti v objektiv to, kar pripada preteklosti – da bo ostalo prihodnosti.
POGOJI ZA UČENCE:
- Sodeluje lahko vsak učenec te šole z največ tremi fotografijami.
- Sprejete bodo fotografije, na katerih so vidne stavbe/objekti in njihovi deli (npr. zanimiva vrata) oz. arhitekturna podoba v Občini Poljčane.
- Pri pošiljanju fotografij zapišite vsaj približno lokacijo posnete fotografije ter ime in priimek avtorja.
- Namig: starost stavb ni pogoj, tudi nekatere stavbe iz druge polovice 20. stoletja so arhitekturno zanimive in pomembno vplivajo na podobo posameznih krajev.
* S poslano fotografijo se avtor/ica strinja, da lahko Osnovna šola Kajetana Koviča Poljčane in Občina Poljčane neomejeno uporabljata fotografije v promocijske namene omenjene šole in občine, skupaj s pripisom avtorja fotografije.
POGOJI ZA STARŠE:
- Sodeluje lahko vsak starš/skrbnik učenca te šole z največ tremi fotografijami.
- Sprejete bodo fotografije, na katerih so vidne stavbe/objekti in njihovi deli (npr. zanimiva vrata) oz. arhitekturna podoba v Občini Poljčane.
- Pri pošiljanju fotografij zapišite približno lokacijo posnete fotografije ter ime in priimek avtorja.
- Namig: starost stavb ni pogoj, tudi nekatere stavbe iz druge polovice 20. stoletja so arhitekturno zanimive in pomembno vplivajo na podobo posameznih krajev.
- Poiščite čim več podatkov o fotografirani stavbi, saj vam vsako odgovorjeno vprašanje prinaša točko. Zapišite kje ste pridobili podatke.
V pomoč so vam vprašanja:
SPLOŠNA VPRAŠANJA (za vse vrste stavb)
1. Kako se imenuje ta stavba (če ima ime)?
2. Kdo jo je zgradil?
3. Zakaj so jo zgradili?
4. Koliko je stara (približno)?
- Kakšnemu namenu je služila v osnovi in v različnih obdobjih v preteklosti in kakšnemu namenu služi danes?
6. Kakšen material so uporabili za gradnjo in kje so ga pridobili (npr. les iz bližnjega gozda, kamen iz kamnoloma, opeko iz opekarne …)?
7. Je bila vedno enaka ali so jo s časom kaj spremenili, dozidali, odstranili (poskusite poiskati stare posnetke)?
8. Ima stavba kakšne posebnosti (npr. znamenje, nišo, letnico vrezano v tram …)?
9. Kaj ti je na njej najbolj zanimivo?
10. Ali poznaš kakšno zanimivo zgodbo, povezano s to stavbo?
DODATNA VPRAŠANJA ZA STANOVANJSKE HIŠE
1. Iz česa so zgrajene stene (kamen, les, ilovica, opeka)?
2. Kakšna so bila v osnovi okna (velikost, zasteklitev, polkna …)?
3. Koliko sob je bilo v hiši in čemu je bila vsaka namenjena?
4. Kako so osvetljevali prostore (sveče, petrolejke, elektrika …)?
5. Kako so si priskrbeli vodo (vodnjak v bližini hiše, zajetje, napeljava)?
6. Kako so ogrevali prostore (peči, krušna peč, lončena peč …)?
7. Kaj so v njej počeli, ko se je stemnilo in ni bilo več dela zunaj?
8. Kdo je vse živel v hiši? Je bilo več generacij pod eno streho?
9. Kako so kuhali (na odprtem ognju, na štedilniku, v peči …)?
10. Je bila hiša tudi gospodarsko pomembna (npr. delavnica, gostilna, trgovina, obrt)?
DODATNA SPODBUDA (za vključevanje starejših)
• Vprašaj starše, stare starše ali sosede, kaj se spomnijo o tej stavbi.
• So v njej kdaj doživeli kaj posebnega in bi to delili z ostalimi?
• Imajo kakšno staro fotografijo ali spomin nanjo?
* S poslano fotografijo se avtor/ica strinja, da lahko Osnovna šola Kajetana Koviča Poljčane in Občina Poljčane neomejeno uporabljata fotografije v promocijske namene omenjene šole in občine, skupaj s pripisom avtorja fotografije.
Fotografije pošljite na nejc.zidaric@ospoljcane.si