V avli šole ste lahko opazili model osončja, ki smo ga izdelali učenci prve in tretje triade v povezavi s projektom Eko šola, Globe, Erasmus+ in Pogum. Učenci 2. razreda so pod vodstvom učiteljic Urške Križan in Ule Ulaga pri podaljšanem bivanju izdelovali planete, pri tem pa so jim pomagali tudi učenci osmih in devetih razredov pod mentorstvom Gorana Saboliča. Devetošolci, ki obiskujejo izbirni predmet zvezde in vesolje, so pobarvali sonce in pomagali pri postavitvi modela osončja. Pri tem se za pomoč zahvaljujemo našemu hišniku Antonu Gajšku, pomočniku ravnateljice Vinku Zobcu in učiteljici Marini Koražija.
Kako je sestavljeno naše osončje na svoj način spoznavamo v vseh triadah. Da bi si lažje predstavljali razsežnosti planetov in sonca, smo velikosti modelov naredili v pravem sorazmerju. Pomanjšali smo jih za več kot 100-milijokrat. Njihova medsebojna razdalja je simbolična, saj bi morali biti veliko bolj oddaljeni od Sonca. Pri tej velikosti, kot so prikazani, bi morala biti Zemlja od Sonca oddaljena 1 km, zadnji planet Neptun pa 32 km. Si lahko predstavljate, kje bi morali bili postavljeni ti modeli in koliko je praznega prostora med njimi? Merkur bi morali postaviti pri bencinski črpalki, Venero v Lušečki vasi, Zemljo v Čadramski vasi, Mars v Spodnjih Lažah, Jupiter v Zbelovem, Saturn v Žičah, Uran v Slovenskih Konjicah in Neptun v Vitanju.
Več informacij o našem osončju si lahko preberete na panojih v avli šole. Tam je tudi prikazano Foucaultovo nihalo, ki dokazuje, da se naš planet Zemlja vrti, saj nihalo med nihanjem spreminja svojo smer.
Med vsemi planeti je za življenje najbolj primerna prav naša Zemlja. Njen dan, dan planeta Zemlje, praznujemo 22. aprila. Planet, na katerem živimo, je enkraten in neponovljiv, zato naredimo vsaki dan nekaj dobrega zanj!
Do Zemlje se obnašamo zelo nepremišljeno. Onesnažili smo jo s plastiko, krademo ji vire, v ozračje spuščamo prevelike količine ogljikovega dioksida, zato nam posledice podnebnih sprememb že kažejo zobe.
Na naši šole povezujemo trajnostno usmerjeno delovanje pri različnih projektih in pri vseh šolskih predmetih, tudi izbirnih, saj se zavedamo, da lahko vsak izmed nas nekaj naredi za svoj planet.
Vabljeni torej na doživljajsko dogodivščino v šolsko avlo. Fotografije, kako je model osončja nastajal in kako smo planete in sonce namestili v naši avli, pa si lahko ogledate v Galeriji Šolske spletne strani.
Marina Koražija in Goran Sabolič